EXTERNE COMPETITIE

De externe competitie, ook wel bondscompetitie of achttallen competitie genoemd is een leuke afwisseling door het jaar heen. Gestreden wordt dan tegen andere verenigingen. Men speelt in groepen van 9 of 10 waarvan de helft uitwedstrijden betreft. Daar men iedere tegenstander maar één keer per jaar treft worden clubs die al in eerdere jaren tegen elkaar speelden afwisselend bij elkaar op bezoek gestuurd. De bovenste 2 teams promoveren opdat er steeds een beetje een gelijkwaardige competitie blijft. Als schaakvereniging Wijdemeren spelen we in de onderste regionen, in de derde klasse van de SGS en kunnen dus nog veel promoveren. Het probleem hier is echter dat door het geringe aantal leden het team niet sterk genoeg is voor de tweede klasse, dus mocht u een leuk schaak kunnen spelen en graag met een team promoveren, aarzel niet en meld u aan. Ongeveer 5 of 6 spelers moeten het niveau in de tweede klasse wel aankunnen, gezocht wordt nog naar die extra krachten.