75 JAAR SCHAKEN

De Schaakvereniging Wijdemeren is opgericht op 12 november 1936 en bestond in november 2011 dus 75 jaar.

Gebruikelijk wordt het schaakseizoen afgesloten met de gongwedstrijden. We besloten het 75e schaakseizoen anders af te sluiten, er was alle reden voor een feestje.

Voor deze laatste avond (10 mei 2012) zijn we uitgeweken naar Het Wapen van Ankeveen. Na een openingswoordje van onze voorzitter Peter Cornelissen was er voor alle leden een kleine verrassing. Voor dit jubileum zijn speciale notatieboekjes gemaakt met een verwijzing naar 75 jaar schaken en een diep nadenkende schaker op de omslag. Velen herkenden hierin Henk Schoenmaker, al heel lang lid van de vereniging.

Nadat we van een heerlijke maaltijd hebben genoten was het tijd om te gaan schaken. Maar op een andere manier dan gebruikelijk, een simultaan wedstrijd. De simultaan is gegeven door Vincent Pandelaar. Vincent, 24 jaar, is een enthousiast schaker en één van de betere spelers van de Hilversumse schaakvereniging HSG. Hij doet regelmatig mee aan toernooien en weet daarbij goede resultaten te behalen. Een simultaanwedstrijd tegen de leden van onze vereniging  vond hij een leuke uitdaging en hij nam de uitnodiging ook graag aan.

Gespeeld werd aan 18 borden, leden van de vereniging, oud-leden en een enkele buitenstaander. Helaas waren Henk Passenier en Jan Immerzeel door ziekte niet erbij, we hebben ze best wel gemist. Henk en Jan zijn ook al bijzonder lang lid.

Vincent heeft een uitstekend resultaat geboekt met de simultaan: 1 partij verloren (even niet goed opgelet en daar profiteerde Jan Andriessen direct van), 6 remises en de overige partijen gewonnen.

Het was een fijne gezellige avond.

FOTO'S